Strona główna » Wiedza ogólna o winie » Z czego robi się korki do wina?

Z czego robi się korki do wina?


Jedną z ostatnich faz produkcji wina jest korkowanie butelek. Choć to tak mały element, ma duży wpływ na wino. Pomiędzy winem, a korkiem pozostawia się trochę miejsca wypełnionego powietrzem, aby ochronić korek i całą butelkę przed gwałtownymi zmianami temperatury otoczenia. … Czytaj dalej

Jedną z ostatnich faz produkcji wina jest korkowanie butelek. Choć to tak mały element, ma duży wpływ na wino. Pomiędzy winem, a korkiem pozostawia się trochę miejsca wypełnionego powietrzem, aby ochronić korek i całą butelkę przed gwałtownymi zmianami temperatury otoczenia. Z czego zrobiony jest korek do wina? Korki do wina najbardziej znane są wykonane z kory dębu korkowego. Aby móc zacząć wytwarzanie korków, drzewo musi osiągnąć 25 lat, później kora zostaje zdjęta i do kolejnego okorowania drzewa powinno upłynąć od 9 do 12 lat, aż miejsce nacięcia się „zagoi”. Najwięcej dębu korkowego występuje w Portugalii, jest to 1/3 upraw z całego świata. Po okorowaniu kora leżakuje przez 6 miesięcy i dopiero można zacząć produkcję korków.

Rodzaje korków do wina

Korki z dębu korkowego różnią się ceną i metodą wykonania, te z całego kawałka są droższe i mogą kosztować nawet 2 euro, przez co jego użycie nie zawsze jest ekonomiczne. Taki korek zazwyczaj jest używany do win które mają potencjał do dojrzewania. Trzeba również pamiętać, że taki korek jest narażony na ataki bakterii oraz zepsucie wina przez TCA – czyli potocznie zwane korkowe wino które pachnie czasem chlorem, stęchlizną a te korki które są źle przechowywane mogą ulec uszkodzeniom i zepsuć wino.

Korki do wina musującego charakteryzują się innym wyglądem przypominającym grzybek, są one w połowie ze sklejonych krążków korka, a drugiej połowie ze sklejonego miału korkowego. Taki korek szczelnie zamyka wino w butelce oraz chroni przed niepożądanym otwarciem butelki z metalową częścią, która dodatkowo zabezpiecza.

Korki wykonane z miału lub krążków mają także wady i zalety. Na pewno różni się cenowo od tego z jednego kawałka, jest tańszy i całkiem nieźle go imituje. Jednak ma swoje wady, przede wszystkim łatwo się może ukruszyć podczas otwierania butelki, łatwiej też przechodzi niepożądany zapach lub smak wina. Zazwyczaj jest on wykorzystywany do tanich win przeznaczonych do szybkiej konsumpcji. Takie korki są ekologiczne, ponieważ są przetworzone na nowo z już wykorzystanych korków.

Korek syntetyczny dosyć często stosowany w dzisiejszych czasach przez producentów wina. Zazwyczaj jest dobrą imitacją tych z prawdziwego dębu korkowego, często również miewa niestandardowe kolory, od beżowych po pomarańczowe, jak w przypadku wina K-Naia Rueda, a nawet czarne. Wyprodukowanie takiego korka jest tanie i cena nie przekracza kilku centów oraz nie ma problemów z otworzeniem butelki. Taki korek wykorzystujemy przy winach, które nie leżakują i ich cena nie jest wygórowana. Ciekawostką jest to, że taki korek został stworzony z myślą o ekologii i ochronie drzew, które produkują dla nas tak ważny tlen.

Inne zamknięcia do butelek

Kolejnym ze sposobów zamknięcia butelki jest tak bardzo nam znana i przyjazna zakrętka. Jest ekonomiczna w produkcji i wygodna. Wino w butelce jest bardzo dobrze zamknięte i nie jest narażone na TCA. Wino zamknięte zakrętką zazwyczaj jest przeznaczone do szybkiej konsumpcji, a co więcej, są wygodne w użyciu wszędzie tam, gdzie nie mamy pod ręką trybuszonu.

Inną formą zamknięcia, nieco mniej znaną, są korki wykonane ze szkła. Przypominają one także grzybek, a przy tym bardzo dobrze się prezentują. Taki korek wykorzystywany jest do zamknięcia eleganckich i drogich butelek, zazwyczaj z alkoholem mocnym np. koniaki i whisky. Nie jest on tani, ale bardzo efektowny i rzadziej stosowany przez winiarzy.

Ostatnia forma zamknięcia butelki to metalowy kapsel do prostszych win, a także tych sprzedawanych na lokalnych rynkach i tak samo przeznaczony do szybkiej konsumpcji. Kapsel zapewnia brak kontaktu z tlenem, a przy tym zachowuje możliwość utrzymania niższych kosztów od zakrętki i korka syntetycznego.

Loading Facebook Comments ...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *